Omvänd kroppsuppfattning?

Jag har i många år haft en förvriden kroppsbild på så sätt att jag har sett den som mycket större än vad den egentligen har varit. Jag har "sett" kroppsdelar växa så fort jag hade tagit en tugga mat, eller ens bara tänkt på mat. Jag har försökt gömma mig och min kropp för att jag har trott att jag varit stor som ett berg. Jag har varit rädd för att inte komma igenom dörröppningar. Det låter ju helt ologiskt egentligen, men ens sjuka tankar är inte logiska. Dock var det så otroligt verkligt att jag inte kunde annat än tro på det, jag förstod verkligen inte vad andra menade när de sa att mina tankar inte var logiska.


Det börjar vara ett tag sedan jag hade sådana förvrängda syner, men nu börjar jag oroa mig för att de har blivit omvända - att jag ser mig som mindre än vad jag är. Att ha gått upp i vikt vet jag att jag har gjort, men det i sig är ju inte farligt. Eftersom jag inte har någon aning om vad jag väger (och tänker absolut inte börja med den där förfärliga apparaten igen), vet jag inte heller hur mycket jag har gått upp och därför tror jag att jag ser mig själv som mycket mindre än jag är. Jag oroar mig för att jag har gått upp så mycket att jag riskerar att få diabetes och/eller hjärt- och kärlsjukdomar. Inte för att jag egentligen bekymrar mig över de fysiska sjukdomarna i sig eller oroar mig att jag ska få några för om jag dör naturligt kan ingen bli arg för att jag begår självmord. Jag är bara rädd för att jag inte ser verkligheten och det skapar någon slags kontrollförlust. Inte på så vis att jag vill kontrollera min kropp eller vikt, men jag har behov av att veta hur saker och ting är eller blir, men hur ska jag hantera det om jag inte kan lita på min syn?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0