Allt jag har

Ingen som läser här kan väl ha missat att det har varit väldigt tungt den senaste tiden? Jag har, och har haft det tungt. Mycket svärta som jag inte kan rå för, men även mycket negativitet som jag nu tror att jag kan jobba med - för att göra det lättare för mig (framförallt tror jag det gå att arbeta med när jag har betydligt mer energi än förut). För det finns en hel del negativitet inom mig och speciellt en sak har jag upptäckt: jag ser så gärna det jag inte har, men glömmer allt jag faktiskt har. Så jag började fundera. Och vissa saker var lättare att komma på än andra. Som det jag hela tiden tänker på; det jag inte har.


Det finns det jag tänker att jag borde ha eller borde göra, för "alla andra gör ju det".

•Jag har inget fast jobb.

•Jag har ingen partner.

•Jag pluggar inte på högskola eller universitet.

•Jag har inte gjort gymnasiearbetet så jag har inget fullständigt slutbetyg.

•Jag reser inte jorden runt.

•Jag tränar inte som en tok.

•Jag äger inte någon bil.

•Jag har ingen frihet utanför sjukhusets väggar (förutom lite mer nu då när jag har permis).

•Jag har knappt någon hobby kvar som jag utövar, förutom skapandet.

•Jag har inte tillräckligt med social kompetens.

•Jag gör inget av mitt liv.

•Jag har inget intressant liv


OCH SÅ JÄVLA VIDARE


Men till exempel partner, var kom det ens ifrån?? Jag är inte ens intresserad av det just nu och vet inte om jag någonsin kommer bli. Inte heller av att ha en bil eller att resa. Jag önskar att jag hade något jag ville plugga till, men det har jag inte. Jag är just nu inte ens intresserad av att skapa mig någon speciell karriär, jag skulle gott och väl nöja mig med parkskötsel på heltid - det är t om det jag skulle vilja om jag fick välja.


Jag har märkt att jag fokuserar så mycket på det jag tänker att jag inte har och det jag inte gör, att jag glömmer bort det jag faktiskt har och gör. Så jag försökte rada upp det jag spontant kommer på (jag har givetvis mer jag är glad över bara att jag inte kommer på det just nu).


•Jag har fantastiska vänner som verkligen ställer upp i vått och torrt.

•Jag har föräldrar som gör allt för mig.

•Jag har ett jobb som jag älskar, även om det bara är säsongsanställning.

•Jag har min lägenhet, även om jag inte får bo där själv just nu.

•Jag har Framnäs till hösten.

•Jag har en hund och två supergulliga marsvin som jag älskar.

•Jag har en fungerande kropp.

•Jag börjar komma till ro med min kropp.

•Jag har ändå rätt god kontakt med min släkt som dessutom är väldigt fin.

•Jag har ett andra hem jag kan vara i när jag inte kan/får vara hemma hos mig.

•Jag har blivit frisk från ätstörningen om än den fortfarande begränsar mig inom vissa små områden (som t ex träning).

•Jag har kommit ut från en 10 månaders inläggning om än det bara är permission än så länge.

Så jag har tänkt att jag ska försöka fokusera på det jag faktiskt har och försöka döda den här negativiteten. Vissa tankar jag har kanske jag inte kan rå för, men visst finns det sådana jag kan påverka och det är dags att försöka; sluta se problemen och börja se lösningarna.


Kommentarer
Anonym

Jag ser partner som inget måste i ens liv för att man ska kunna känna sig lycklig. Utan lycka kan enbart uppstå när man finner sig själv. Var en partner är inget annat än en reskamrat genom livet.
Inget måste med andra ord.. Vilket många tycks vilja tro.

Bra att du har börjat spegla dig själv, för det är första steg till att finna vad som gör dig lycklig.

Svar: Nä precis, man kan självmant välja att leva själv
Sofia Kihlström

2017-05-17 @ 23:32:57
Linus

Du är fin som du är :)

Svar: <3
Sofia Kihlström

2017-05-19 @ 20:36:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0