För allt som var på riktigt känns på låtsas nu

För ett tag gick det upp för mig hur himla tydligt det är att jag är helt förlorad i mina känslor i stundens hetta. Jag har länge varit medveten om att jag ofta tror att allt kommer vara dåligt förevigt när jag mår sämre - vilket det givetvis inte kommer vara. Jag har även varit medveten om att jag har svårt att ta saker och ting som har varit, på allvar. Men nu har jag insett att jag helt och hållet i princip glömmer bort (alt. förminskar) allt som någonsin har varit jobbigt när jag mår bättre. Det i sig är väl i och för sig inte är något direkt dåligt, men jag tror dessutom att ingenting någonsin kan bli dåligt igen (känner mig misslyckad när livets berg-och-dalbanan tar den regelbundna turen neråt) plus att jag tar så himla lätt på sådant som egentligen är så himla svårt, tungt och jobbigt. Jag skulle kunna få för mig att göra något mindre bra bara för att jag har glömt bort de mörka konsekvenserna av det. Någonting annat som tänkande jag också har insett att det är ändå någonting som kan påminna mig om att 
1, så här jävla ont gjorde det när du gjorde si eller så
2, du har faktiskt gjort, och gör fortfarande, en sjuhelvtes jävla resa
3, du har mått dåligt, du mår bra nu, känn dig inte misslyckad när du mår dåligt igen, du kommer även må bra igen, L.I.V.E.T.

Det är musik. Vissa låtar får en bara att slungas tillbaka till en specifik situation, eller till en specifik tid i livet. Eller en speciell känsla. Och då kan jag faktiskt minnas. Inte bara rent logiskt tänka att jo men jag vet ju att jag har gått igenom det och det. Nä, utan verkligen minnas hur jag låg där på golvet, med alla tankar, alla frågor och alla tårar. Utan hopp. Utan tro. Utan vilja. Jag kan minnas det så tydligt, och jag kan se så klart, att var jag var då, är jag inte alls nu. Någon låt tar mig tillbaka när jag, även det efter många tårar, var ute och sprang ifrån mina demoner. Jag minns var jag var, jag minns vad jag hade på mig, jag minns att jag fick sår av sladden från headsetet då jag inte brukade lyssna på musik när jag sprang egentligen. Men tack vare musiken kan jag ändå komma tillbaka till den där känslan. För någonstans tror jag det är bra att inte glömma helt. För när jag gör det så inser jag inte vad jag har klarar av. När jag glömmer så kan jag se för lätt på saker och förminska det som absolut inte borde förminskas.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0