Taktil och all denna kroppspanik

behandlingen på Comede får man välja att prova på taktilmassage om man vill. Jag har gått det tre gånger, men jag vet inte om jag har nämnt det. Det är i alla fall typ lätt beröring, vanligtvis med olja. Alltså måste man vara utan kläder. Det har jag inte klarat. Verkligen inte. Att ha tighta kläder och att få taktilen ovanpå har gett mig nig med ångest. Den ska dessutom vara över hela kroppen, men jag började hyperventilera så fort hon rörde vissa ställen första gången så nu är bara några kroppsdelar med. Givetvis är jag besviken. Det är inte alls såhär jag vill att det ska vara. Jag vill kunna vara den jag alltid har varit och  försökt utmana mina rädslor direkt och inte sagt något om dem(ja, när det har gällt konkreta saker som eld, toalettstolar mm). Men jag har aldrig lyckats speciellt bra med det när det gäller allt det här med kroppen. På händerna och fötterna var det jätteskönt med taktil, något ställe gick det ok på, men annars var det bara hemskt. Egentligen ska man gå fem gånger, men eftersom att jag inte ens är i närheten av vad en taktil brukar vara så har jag blivit erbjuden att fortsätta tills vi har gått igenom allt. Det känns bara så svårt att tro att jag någonsin ska kunna ligga i bara trosor medan någon annan rör på min kropp...

Angående kropp har vi ju den också där klädesfrågan som jag har vridit och vänt på sisådär hundra gånger. Nu har jag rensat min garderob för miljonte gången och inser att det börjar bli svårt nu. Jag har alldeles för mycket kläder, det erkänner jag, men de jag nu har kvar är sådana jag verkligen gillar. Dock är ju det här problemet med huruvida de används eller inte. Och helt ärligt, jag använder mest samma sak om och om igen. För att jag inte vågar göra något annat. Men nu har jag bestämt mig för att ha de här läskiga kläderna i vardagen för att se om det är något jag kan rensa ut eller om det är något jag kan tänka mig att ha lite oftare när jag väl blir bekväm i dem. Också är det ju det där med sedan. Och när. När är det egentligen? Jag kanske bara ska börja såhär. Tvinga mig att ha kläder jag inte känner mig bekväm i (alltså pga kroppsångesten, inte om de är osköna eller inte känns som mig, fast de har jag ju i och för sig redan rensat bort...). Liksom satsa på det nu ett tag. Ha det i fokus. Men ändå fortsätta lika hårt med maten såklart, men det går betydligt mycket lättare nu med det praktiska.

Jag har bestämt mig för att fortsätta med taktilen tills jag kan få en full behandling. Hur länge det tar beror väl lite på när jag börjar utmana mig mer. Kanske att lägga till någon kroppsdel kan vara ett första steg. Sedan ett klädesplagg mindre osv. Jag vet inte riktigt, men jag är sjukt less på att skämmas, på att hata, på att tankar kroppen ska ta så jävla mycket tid.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0