Några (många) veckor skulpturer och produktivt på öppen ateljé

Vi skulle rita av varandra med fel hand och utan att kolla på pappret. Sedan skulle man byta bild med den man hade ritat av så man fick bilden på sig själv också skulle man göra så med alla så man tillslut hade massvis med bilder på sig själv. Därefter skulle man välja ut en och göra det i ståltråd.


En ståltrådsskulptur som skulle kunna stå själv.


Vi blötte toalettrullar och formade gubbar av dem. Såhär söta blev mina!

En skrotskulptur som ska illustrera en låttitel, filmtitel, en del av en låt eller dikt. "They don't even know you, all they see is scars. They don't see the angel living in your heart."

Vi gjöt gips i en kondom och min blev en larv.

Vi gjöt även gips i ett mjölkpaket och efter mååånga timmar så blev min en ljuslykta när jag smälte i lite stearin i hålet jag gröpte ur.

Ännu en skrotskulptur gjord av enbart korkar (+lite kartong som ni ser). "I know, I gotta get out into the world again."

Vi skulle skriva tre saker som beskrev oss och jag skrev: ambivalent, känslosam och socialt inkompetent. Sedan skulle vi göra ett djur i keramik som vi förknippade med det. Jag kom direkt att tänka på Elins katt Dexter haha.


Vi skulle göra ett bruksföremål i keramik och då valde jag att återskapa ugglevasen jag gjorde i åttan, bara några snäpp mindre denna gång.


En tredje skrotskulptur (av typ sådant som finns i paket för att fylla ut, alternativt skydda, innehållet. Dessa var små mjuka, färgglada saker som var i ett paket jag fick av Delice från Lush för typ hundra år sedan). Skulle illustera låttiteln "Roots before branches".

Under lektionerna på öppen ateljé under denna tid har jag hunnit med en del.
Första lektionen målade alla på ett stort papper som var spänt över borden där vi sedan skulle leta fram ett djur som passar in på oss. Sedan skulle vi måla det här djuret igen. Jag hittade en liten rosa apa.

Detta kallades frotage och då skulle vi gå runt och söka mönster och få fram dem på pappret genom att lägga det ovanpå mönstret och dra med ett tjockt blyertsstift. Sedan skulle vi bygga ihop en bild.
 
Favoritlektionen på öppen ateljé: måla känslor! Vi fick dra lappar på känslor och sedan skulle de andra gissa utifrån målningen. Detta skulle då föreställa skam. 
Och det här förvåning. På DBT:n fick vi lära oss att förvåning är en neutral känsla och jag skulle själv beskriva den som en liten paus (det där vita tomrummet bakom de svarta väggarna) som sedan leder till någon annan känsla (därav alla färger som strömmar mot dessa väggar). Om ni fattar vad jag menar haha.

Vi skulle göra ett självporträtt av sillespapper genom att stirra i spegeln som var uppsatt framför var och en. Nä, jag pallade inte den uppgiften utan kollade istället på en bild av Sarah Michelle Gellar.

Så en hel del har skapats denna termin. Och idag har vi skulpturutställning!

Kommentarer
Amanda som inte orkar logga in

Fint att läsa att du ska till Örebro! Och ännu finare att få ta del av ditt skapande. Väldigt inspirerande inlägg! Du är så inspirerande.

Kram från Amanda

Svar: Det ska bli så roligt :)
Men tack detsamma Amanda! Kram <3
Sofia Kihlström

2016-03-23 @ 05:24:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0