Förändringarna behöver ibland "bara" göras

Förändringar är något alla möter, flera gånger om. De kan vara både små och stora, påverka både utanför och/eller endast inom en själv. Somliga förändringar flyger lättsamt, och nästan obemärkt förbi. Andra grundas i val vi har gjort så som exempelvis en ny skola eller ett nytt jobb, men det finns även de där vi har makten över när och om dessa förändringar ska ske. Vissa av dem upplevs som mer valfria, medan andra är sådana förändringar vi vet måste ske men bara väntar på den rätta stunden.

Man planerar och förbereder för just den där dagen då förändringen ska ske. Planeringen gör det ju automatiskt det till en stor grej, något där det inte få gå fel. Men saken är det att det kan alltid bli fel, och samtidigt kan inget bli fel, det bara blir. Ändå väntar väntar på att stunden "när man är redo" ska infinna sig. Då man kan sätta sin plan i verket och göra den där förändringen. Också skjuter man på det och bygger upp förväntningar och rädslor.

Jag tänker så angående mycket. Att "det där måste jag göra för att inte vara bli låst för för resten av livet...- men jag gör något åt det när jag är redo." Ingen förändring som en gruvar sig för är något "bara", men kanske är det i längden lättare att "bara" försöka börja på den där förändringen och minska planerandet. Hade det då mån tro inte blivit en sådan stor grej (och rädsla) för mig att ha på mig vissa typer av kläder jag inte anser att jag har rätt att bära? Hade steget inte känts så stort? För det är något jag har tänkt i en evighet, att jag ska börja våga använda mina andra kläder också. Någon gång har jag gjort detta på det bestämda datumet, men det har inte varat länge. Också har jag fortsatt att vänta på rätt dag. Jag söker alltid efter ett bättre tillfälle. Kanske jag "bara" ska ta och börja följa matschemat - inte på fredag och inte på måndag, utan nu. Bästa dagen att ta på mig kortärmat i ett nytt sällskap (just nu: klassen) kanske är nästa dag jag har skola. Och den dagen jag är redo för att ha på mig kortare kjolar och tightare tröjor kanske aldrig kommer, utan att jag själv gör något åt det och faktiskt förändrar. För jag vet det - jag blir aldrig redo.

Vissa förändringar kan man behöva bearbeta och förbereda sig inför - för att faktiskt vara redo -,men planerandet kan även det nå sin gräns. Kanske blir man aldrig riktigt redo för att göra vissa förändringar, utan ibland man måste skippa det där "sedan" och göra det nu. Vissa förändringar kanske det inte blir en sådan stor grej av om vi inte gör det till det. Det där rätta tillfället kommer kanske inte. Ibland kan det vara bättre att göra den där förändringen spontant och lägga planerandet på hyllan. För att slippa bygga upp oro och göra tröskeln ännu svårare att ta sig över kanske det är dags att "bara" överraska sig själv och inte göra "det där" sedan, utan göra det nu. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0