Vad ska jag göra med alla mörka år senare när jag mår bättre?

Vissa vill hjälpa andra eller på något sätt ta nytta av det jobbiga de har varit med om. Andra vill bara lämna det bakom sig och gå vidare med det vanliga livet. Självklart är det olika mellan olika personer och inget är mer rätt eller fel än det andra. Jag dömer inte mig själv utifrån hur jag ser på det och vad jag vill - jag vet bara inte längre vad det är jag vill. Eller jo, någonstans vill jag skapa någonting bra av allt det dåliga, låta dessa år ge någon form av nytta och inte uppleva att de har varit bortkastade. Det vill jag. Jag vill hjälpa människor - på vilken nivå bryr jag mig faktiskt inte om längre. Kanske har jag det som yrke, kanske skriver jag med någon halvt okänd på Facebook någon gång eller bara pratar med mina vänner. För känslan att höra orden "det känns som att du förstår mig" är fantastisk.

Så jag är kvar här. Okej, uppenbarligen är jag kvar här eftersom jag varken mår bra eller är frisk, men jag är kvar i själva smeten eller vad man nu ska kalla det. Jag läser om olika saker (undviker dock triggade...så gott det går i alla fall, i princip allt triggar ju mig haha), skriver om det här, pratar om det och ja men helt enkelt finns det runtomkring mig ofta. 

Och det är vad jag vill, vara insatt i det som intresserar, försöka hjälpa de jag bryr mig om. Men  jag vet inte om det är det bästa för mig egentligen. Jag vill använda det jag har varit med om till någon nytta, både nu men även när (om?) jag mår bättre. Men jag vet inte om det skulle vara bättre att försöka må bra och sedan bara lägga allt bakom mig. Jag vill inte tro det, men samtidigt är det kanske så för just mig. Och när jag skriver detta skapas en klump i magen, för jag vill ju hjälpa, jag vill våga prata...för detta är ju faktiskt något jag ärligt kan säga att jag brinner för. Psykisk ohälsa är inget vackert, men det är på riktigt, det är viktigt. Men det är också viktigt vad som är bäst för en själv. Men även att man gör det man vill. Och om det inte är samma sak, vad händer då?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0