Två månader konst



Jag föreställde mig stränga lärare som kritiserade ens målningar med otydliga instruktioner. Jag föreställde mig kursdeltagare som höll sig för skratt när en visade vad en gjort. Jag föreställde mig lektioner som var lika prestationsinriktade som en fotbollsmatch i VM.

Jag var livrädd för att måla och teckna. Jag kunde sitta med en pensel i handen i evigheter och stirra på pappret - om jag ens kom så långt att jag gav mig på ett försök. Pappret skrynklades för det mesta ihop efter ett litet sträck som hade blivit fel. Ändå valde jag att sätta min fot på Framnäs folkhögskola för att läsa KONST. Jag var mer skräckslagen över den första konstlektionen än att börja på en ny skola och träffa nya människor.

Nu har jag gått 2 månader på Framnäs, det är lov och jag är ledsen för att jag inte får gå dit. Ingen av mina rädslor har besvarats med stränga och otydliga lärare, kursdeltagare som kollar snett på ens icke-konstnärliga målningar och ett ställe där allt handlar om prestation. Tvärtom. Jag säger inte att jag har släppt prestationen eller att rädslan är borta. Inte heller att det jag gjort har blivit vackert och att det inte är skitläskigt att lägga upp en bild. Men mittibland allt mitt kaos valde jag en väg. En väg jag inte kunde vara mer nöjd över. Och att börja läsa konst på Framnäs skulle jag rekommendera vem som helst alla tider på dygnet - även (och verkligen) den som knappt kan hålla i en pensel utan att skaka.

Försökte fatta mig kort på Instagram, men som vanligt lyckas jag aldrig speciellt bra. Trots att jag verkligen försöker. Dessa två månader hade i alla fall inte kunnat vara bättre! Okej, mina prestationer hade kunnat varit bättre, men jag försöker att lägga dem åt sidan. Men allt annat har varit bra. Om jag säger så, jag och Elin ska till skolan under lovet och måla för att vi inte vill ha lov. Elin som jag förövrigt bara har känt dessa två månader men ändå är det som att vi har känt varandra hur länge som helst.
Från pysselkvällen förra helgen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0