Det andra som hände under våren

TRIGGERVARNING: prat om självmordsförsök
 
Jag skrev att det var en annan historia. Men egentligen är det samma. Jag hade kvar planen på att ta mitt liv. Så fort jag blev utskriven egentligen. Men då skulle jag avsluta dagvården. Och sedan var jag ambivalent. Jag bokade in saker hela tiden för att distrahera mig men ändå hade jag den ihållande tron om att "det är så här livet ska sluta för mig, jag ska ta mitt liv, jag har gjort mitt, jag är färdig här". Och smärtan jag kände. Över allt. Över livet. Är svår att beskriva. Allt jag hade jobbat upp på dagvården hade fallit sedan länge, de få saker jag såg som meningsfulla hade tappat sin mening och det enda jag väntade på var "rätt tillfälle". Jag visste att jag skulle göra det, det vara bara lite osäkert exakt hur och när. Men jag planerade ännu en gång. Ganska precis en månad efter mitt tidigare försök hände det. Och denna gång, samma dag som det skulle ske, ringde Emma. Såklart. Jag förstår inte hur hon gör. Men hon kan känna på sig. Fast jag sa ju ingenting. Såklart. Försökte vara övertygande och svor åt henne i mina tankar för att hon nästan lyckades stoppa mig. 
Men jag hade bestämt mig. Och jag genomförde det. Mer och lite annorlunda än gången tidigare. Och det faktum att jag, nykteristernas nykterist, drack alkohol för första (och för i helvete enda) gången, visar på hur desperat jag var över att dö. Men dagen efter händer det jag var så rädd över - jag vaknar. Pappa, som kom hem och gick ut med hunden på lunchen, kom av någon anledning till mitt rum och började bulta på dörren. Jag var rätt borta men försökte bara spela trött och frågade vad klockan var. Han insåg snabbt vad som hade hänt och skulle iväg med mig till sjukhuset. Jag tuppade av flera gånger och minns inte så mycket annat än att några ambulansmän kom in och tryckte jättehårt på bröstbenet och sedan var jag inne i en ambulans. Nästa stund var jag på sjukhuset. Det var akuten, AVA och IVA och efter två dagar började jag känna mig rätt normal. Eller normal är väl fel ord, men inte helt borta. Normal var allt annat än jag kände mig när jag var tvungen att sitta och kissa på en himla stol bredvid medan någon kollade på mig. Den förnedringen jag kände då var så stark. Jag kände mig så inkompetent och  obetydlig och ja...jag undrade ännu en gång hur detta kunde ha hänt. Misslyckats igen. För min lever gjorde såklart ett kanonjobb som förr.
 
Jag förstår att jag sedan blev skickad till psykakuten 32:an. Lite insikt har jag ju. Men vad jag inte förstår är hur de kunde skriva ut mig samma dag efter att de först hotat om LPT. Jag blev jätteglad såklart, för att vara där inne hjälper mig inte, men när de först bedömde att suicidrisken var hög, tänker jag väl inte att det logiska är att skriva ut någon. Jag träffade i alla fall min psykolog direkt efter och jag var så trött och så icke-närvarande. Men jag hann snappa upp det hon sa om att jag kunde ha andra problem. Autistiska och psykosliknande drag. Och det kom och gjorde min trasiga skalle ännu mer skada. Men sedan dess har hon aldrig nämnt det. Något jag däremot lärde mig, kanske inte under just detta samtal men senare, var att tanke inte är lika med handling. Och det gjorde att vi kunde hålla vårt mål som vi satt upp då - hålla mig vid liv tills sommaren.
 
För var det kaos. Jag var förstörd. Jag hade ju inte planerat längre. Jag visste inte vad jag skulle göra. Men jag tog varje dag som den kom. Jag bestämde mig aldrig för att nu ska jag leva. Men jag tänkte inte framåt så mycket. Jag försökte vara ärlig med min psykolog. Jag hälsade på (min) Emma och även Henny, tillsammans med Anna, (vår) Emma och Rebecca. Och på något sätt blev det tillslut sommar och jag levde. Jag hade till och med sökt till Framnäs, kommit in och börjat leta lägenhet i Piteå. Jag tänkte "fukc normal" och försökte fokusera på att bara överleva dagen. Och inte göra så jävla mycket av framtiden. Ett år konst och sedan får jag se vad som händer. Och det gick. Trots tårar. Trots ångest. Trots hopplösheten. Trots att dö var det enda jag ville.
Jag fick min drömhöst med DBT, Framnäs och lägenhet i Piteå. 
Trots överdoser jag inte borde ha överlevt. 

Kommentarer
Amanda

För att meningen är att du ska finnas i det här livet. <3 Du är fantastisk Sofia. Vi ses på tisdag och jag längtar.

Svar: Åh tack fina du <3 jag längtar också!!
Sofia Kihlström

2015-11-08 @ 21:14:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0