UNS är också på riktigt

UNS?
Utan Närmare Specifikation?
Ätstörning Utan Närmare Specifikation?
Aldrig hört talas om det?
Du är inte ensam.
Många vet inte ens vad det är. Men du behöver inte känna dig dålig på något sätt. Det pratas det aldrig om. Jag, som patient, har varit tvungen att förklara diagnosen för en läkareJag har bara läst två bloggar om någon med UNS. Jag har läst psykologiböcker i skolan där det inte ens har nämnts (och nej, de var inte antika böcker - de var från 2011).

Jag har tänkt att jag har varit så larvig. Svag och mesig. Men för ett tag sedan lyssnade jag på ett gammalt poddavsnitt av Tiliapodden och det gjorde det lättare att tänk tillbaka på saker jag gått igenom utan skam eller känsla av överdrift. Hon hade UNS. Hon fick dåligt bemötande av vårdpersonal för att hon inte var underviktig. Hon kände sig misslyckad för att hon mådde dåligt och inte ens hade lyckats med att gå ner mer. Hon var på slutenvård och fast under LPT.

För man mår dåligt då också. En ätstörning är en ätstörning. UNS menas bara att man inte uppfyller alla kriterier för att passa in i anorexi, bulimi eller hetsätningsstörning. Jag vet det mycket väl. Men ändå har det känts som att jag inte har blivit tagen på allvar på grund av det. För det är så många gånger jag har läst och hört "bara UNS". Men nu fick jag höra om någon annan. Och det gjorde att jag både fått mer tillit till mig själv och de känslor jag har haft och även att jag i alla fall kan försöka sluta tänka att jag har tagit upp någons vårdplats när jag har gått i behandling. (Okej det kan jag väl inte göra, men sluta tänka att det berodde på diagnosen.)

För det är många gånger jag har upplevt att jag inte har blivit tagen på allvar just för att jag har haft UNS. Trots att diagnosen är den klart vanligaste bland ätstörningsdiagnoser. Jag vet att det finns hemskt många myter om både bulimi och anorexi (hetsätningsstörning är ju rätt nytt som diagnos och jag har inga upplevelser kring det så det kan jag inte uttala mig om), men UNS vet inte ens folk vad det är. Och jag har inte vågat nämna det på med tanke på hur jag har upplevt att mina känslor, tankar och problem har blivit förminskade när jag väl har pratat. Men som mycket tror jag det handlar om okunskap. För nog skulle vem som helst inse problemet om en blev inkastad i en situation. Att leva med en ätstörning är inget påhitt eller något vackert - oavsett om det är UNS, Bulimi, Hetsätningsstörning eller Anorexi. Det kan vara otydligt och komplicerat. Ja, det är komplext oavsett typ. Men det är alltid på riktigt. Det gör alltid ont. Oavsett vad det är.

Kommentarer
Elina Haarala

Håller helt med, jag har inte heller blivit tagel på allvar bara för att jag har UNS, men de är en ätstörning precis som alla andra och de är så himla viktigt att komma ihåg. Jag blir så less på dom som säger, men de är inte så farligt, ryck upp dig och bara ät, de är inte så svårt. De tar ända in i hjärtat och jag blir så ledsen. Jag vill uppmärksamma att de är minst lika hemskt som att ha vilken annan ätstörning som helst och att de ska tas på lika stort allvar.
Massor med stöttande Kramar till dig vännen ❤️

Svar: Det är så sorgligt men tyvärr verkar det vara vanligt. Har man redan nog svårt att ta sig själv på allvar blir det ju inte lättare av att man får dåligt bemötande. För precis som du säger är en ätstörning en ätstörning. Om det hade varit så "bara" så hade det inte varit ett problem, då hade man inte stannat kvar i det helvetet. Men jag tror det är viktigt, att när så lite information och berättelser om UNS kommer ut, att de som har medvetenhet försöker få andra medvetna också.
Kraaam❤️
Sofia Kihlström

2015-10-21 @ 20:45:18
URL: http://iwillgetstronger.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0