Angående mitt förra inlägg

Jag vet inte hur andra ser på det här med att vissa sätt är "bättre" att skada sig på än andra. Men jg ser då på det som ett stort fett falskt. Det är exempelvis många som säger "försök göra x istället för att skära dig". För att "x" då alltså skulle vara bättre. Detta provocerar mig så sjukt mycket eftersom det var just "x" som startade hela mitt ytliga självskadebeteende. Det var det som fick mig lugnast. Det som jag kände mest effekt av. Det som var allra svårast att sluta med. Men oktober 2013 gav jag ett löfte till en utav de nya personerna i mitt liv som har kommit att betyda mest för mig under de senaste åren. Och det löftet gjorde det lättare att sluta. Att jag sedan gick över till andra sätt är en annan femma, men tillbaka till ämnet. Som sagt är det så provocerande när folk tar upp det som något bra alternativ istället för att skära sig. Inget sätt är väl bra? Jag säger inte att jag tycker alla som skadar sig är idioter. Nej jag vet att det ju fyller en funktion - en kortsiktig funktion. Och jag förstår varför folk gör det. Det är inget konstigt. För vi vet ju alla att det inte är bra att göra sig själv illa. en det här med att folk, till och med kunniga personer, uppmuntrar till andra sätt att skada sig på förstår jag inte alls. Men man ska uppmuntra till att lära sig att hantera sina känslor på ett icke destruktivt sätt. Som vi till exempel lär oss på DBT:n. Mer om det någon annan gång. Förhoppningsvis.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0