...också blev kvargen trendig

Jag lägger inga värderingar i varesig de andras tankar eller detta livsmedel, utan jag vill bara påpeka hur trender verkligen kan påverka oss och våra åsikter.
Ingen som lever i dagens samhälle kan väl ha missat hysterin över KvargSom sagt vill jag inte värdera mat för det jag vill mest av allt är att just låta mat vara mat. Men allmänt så hyllas kvargen. Det är lustigt, för det är något jag började äta för många år sedan. Då hade jag inga kvargkompisar som åt tillsammans med mig eller ens förstod vad jag åt - och när de undrade så var det inga hyllningar. 

Det var under en fotbollscup som jag mötte värderingar kring detta livsmedel. När tränarna och lagledaren i fotbollen desperat undrade vad jag skulle äta efter matchen på kvällen då jag inte kunde äta det extremt farliga som de andra i laget åt varje kväll, sa jag motvilligt att de kunde köpa kvarg. Inte motvilligt för att jag var rädd för just kvargen, bara maten i allmänhet (inga fler triggande detaljer osv). När jag satt där och skämdes nog mycket, dels för att jag åt och dels för att jag hade varit besvärlig och speciell, kom pikarna från lagkamraterna. Inte mycket, men nog mycket för att störa en redan ätstörd hjärna. Det jag åt ifrågasattes från olika håll och kanter, bland annat på grund av något visst näringsämne som de var lite skeptiska mot (luddigt, men ni vet hur jag nojar mig över att trigga). I alla fall ifrågasattes jag av några. När jag åt det. För flera år sedan. Idag skulle det inte förvåna mig om någon blev ifrågasatt om hen inte åt kvarg (observera: inte förvåna, däremot är det ju sorgligt att folk har så lite att göra så de måste bry sig om vad andra äter). 

Men visst kan några trender skapa en ordentlig svängom i åsiktsbanken? Från att värdera det som något "dåligt" till att det typ är Guds gåva...




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0