Dag 4, Sju rädslor/fobier

 Okej det här är svårt...Jag vet liksom inte ens vad jag är rädd för...jättemycket...som har med ätstörningen att göra...men allt är så abstrakt. Jag kan väl inte riktigt tycka att jag har några riktiga fobier längre .
Men jag tar istället fem konkreta saker och två gamla fobier så kanske jag kan få ihop denna lista också.
 
Gamla fobier
  • Eld. Verkligen vettskrämd för det. Eller jag var väl mer rädd för konsekvensen som kunde komma - att det skulle börja brinna. Så fort någon tände ett ljus så ville jag att det skulle släckas. Men "duktig flicka" som jag var så vågade jag ofta inte heller säga något och kanske när jag var elva eller något, kunde jag vara i samma rum som ett ljus eller sitta vid elden i öppna spisen utan att vara på helspänn. Idag leker jag glatt med elden.

  • Toaletter. Alla utom sådana vi hade hemma. Alltså med ryggstöd och en sådan där knopp som man drog upp för att spola. Offentliga toaletter som såg ut så hade jag inga problem med. Det var inte så mycket var den låg, men mer vilken modell den var. Utan rygstöd eller med en tryckknapp, det var fruktansvärt. Dock blev jag tvingad att utsätta mig själv för rädslan med tryckknapp när vi skaffade en sådan hem så sedan gick det bra. Ryggstödslösa var dock ett roblem väldigt länge. Jag började väl utsätta mig för dem i början av tonåren kanske, men var jag villig att känna känslan? Nej. Så rädslan minskade ju inte, men tillslut så började jag försöka vara medvetet närvarande i situationen och nu fungerar det mesta. Dock är det obehagligt och jobbigt ibland men det går. Inte på flygplan, men det tycker jag är okej. Många ogillar de toaletterna så jag tycker det är bra så här för min del.
Konkreta rädslor

  • Att misslyckas, ja det är väl ganska konkret kan jag tycka.
  • Ha tighta kläder och korta kjolar/klänningar.
  • Harskrankar. Jag är inte rädd för några andra insekter, men harskrankar har jag svårt för och har alltid haft. Dock har jag usatt mig själv för denna rädsla också. Onödigt extremt kan jag tycka att jag gjorde det när jag tvingade mig själv att ta ut en ur mitt rum med mina bara händer!

  • Utsättas för sociala samanhang med människor jag inte känner eller bara känner till där man måste kallprata - jag hatar det.
  • Att göra andra illa



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0