Elina Fina Haarala

Jag brukar inte vara så bra på detta, men nu har jag gjort det riktigt bra! Jag har skjutit upp/glömt bort att göra detta inlägg i tre månader minus tolv dagar. Grattis! Bra jobbat! Fast som man säger: Bättre sent än aldrig.

Det jag minns tydligast från första början när jag träffade fröken Elinafina var så klart i skolan där vi träffades första gången. Fast jag minns inte något av de första sakerna vi gjorde i sexårslokalen, typ som att lära varandras namn och så, utan det jag minns är den första rasten. Vi var tre tjejer (jag, Elina och Linda) som hade börjat på gula spåret och tre är ju alltid "en för mycket" vilket jag fick smaka på när Linda inte kunde vara med mig för att hon var med Elina. Snäll/feg/dum som jag är satte jag mig då ensam på en parkbänk och tittade på medan de lekte i klätterställningen och var avundsjuk på den där lockigt, rödhåriga tjejen som Linda hade valt. Jag kände ingen av dem, men allt eftersom tiden gick insåg vi, eller i alla fall jag, att vi behövde varandra i klassen bland alla pojkar. En favorit var plasthuset vi fick med mamma, pappa, syster, bror och en gul labrador. Den lilla labradoren var populär hos mig och Elina men vad jag minns blev det aldrig några bråk om vem som fick ha honom, utan vi fixade det ganska bra - trots att jag helst ville ha honom för mig själv. Linda var under en lång tid sjuk i vattkoppor och jag minns hur fruktansvärt det var när även Elina var sjuk. Jag var ensam!!! En sådan lättnad det var när de kom tillbaka. Så smångingom kom fler tjejer till klassen, men efter femman försvann Elina. Eller nu lät det jättedramatiskt som att hon blev kidnappad eller något, men nej, hon bytte skola till Stadsön. 
Innan Elina gav sig iväg hann vi med en klassresa tillsammans till Abisko. Och där ska ni veta, levde vi inget lyxliv utan vi, elva år gamla, var två av de åtta stycken som gick de hela åtta kilometrarna till Trolsjön och vi var två av de fyra som badade i det iskalla vattnet! Jag i regnjacka och Elina i underkläder. Så kalla att vi inte ens kände vinden som blåste klev vi upp ur sjön, men ack så stolta!
 
Efter att Elina hade slutat hos oss såg jag inte henne speciellt mycket, nästan aldrig faktiskt. Sommarlovet efter åttan däremot, då kom konfirmationen och lägret i Munkviken och vem var inte där om Elinafina! Det var otroligt roligt att få träffa henne igen och det var en riktigt kanonkul helg.
 
Sorgligt nog så var vi inte i samma grupp när veckorna innan konfirmationen närmade sig så de gångerna vi sågs var under de gemensamma aktiviteterna, men den som väntar på något gott väntar aldrig för länge. Cirka två år och en sommar efter konfirmationen får jag träffa Elina på bussen till skolan inte allt för sällan för hon började nämligen i samma klass som den största delen av min vänskapskrets gjorde. Tack vare det fick vi upp kontakten på nytt genom våra gemensamma vänner och jag är så otroligt, otroligt glad över det! För nu mina kära bloggläsare, ska jag tala om för er vilken fantastisk människa Elinafina är!
 
Elina är en helt annan person nu än den lilla rödhåriga flickan som Linda lekte med istället för mig. Självklart är hon tolv år äldre, ganska många decimeter längre och har dessutom färgat håret några gånger, men det tror jag ni förstår, att det inte är det jag menar. Elina är väldigt rolig och glad och man har alltid nära till skratt när man umgås med henne. Hon får en på väldigt bra humör och är liksom så go och välkomnande. När man kommer till en folksamling är det nästan alltid Elina som kommer fram först, säger hej, ger en kram och får en att känna sig välkommen och på bra humör. Man märker att hon bryr sig om hur andra mår och vill att de ska ha det bra. Elina är också en väldigt stark människa på många, många sätt och vis! Det tror jag var det som jag märkte störst skillnad när jag träffade henne efter att vi inte hade setts på väldigt länge. Hon växer hela tiden och den blyga tjejen från Hemängsskolan syns det inte mycket av. Elina kan stå upp för sig själv, men även för andra och hon bär på en styrka som få har.
 
Hon kanske inte alltid hörs och syns mest för alla, det är kanske inte hon som är den där anfallaren på fotbollsplanen som gör alla makalösa finter och mål, den alla amatörer i publiken lägger märke till. Men sitter de några kunniga på läktaren så ser de allt hon gör, det där lilla, men ändå stora. Grovjobbet. Elina är underfär som en hårt jobbande innermittfältare, som får ta allt stryk, göra mycket jobb, men ändå är det inte alla som ser det stora hon verkligen gör. Hon kanske inte märker det själv ens, men som sagt, ickeamatörerna, som vänner till exempel, de ser Elinas styrka och hennes underbart fina personlighet. För Elina är klok som få och har många bra åsikter och tankar. Det är alltid lika givande att få prata med henne och hon är riktigt smart för ibland känns det som att hon förstår precis allt, trots att man själv pratar i gåtor och inte riktigt vet vad man säger. Det är så lätt att prata med Elina även fast vi har missat många år tillsammans.
 
Trots att vi mest var med varandra i lågstadiet, gled ifrån varandra i mellanstadiet, inte hördes av i högstadiet utan "bara" träffade varandra under konfirmationsveckorna (det var inte så bara för där lärde jag ju känna henne på nytt) så gör det inte så mycket just nu eftersom vi nu har fått tillbaka lite kontakt. Vi har ju inte träffats för ofta precis, men varje gång vi ses kan man räkna med att få sig många goda skratt och lyssna på ett flertal kloka ord. Det spelar ingen roll hur dåligt man mår innan - man känner sig alltid bättre efteråt.
 
 
Dock tycker jag att det
är väldigt tråkigt för min
del att hon börjar gymnasiet
i Piteå nu till hösten. Fast
jag brukar ju ha förmåga att
få upp kontakten med personer
precis innan de åker iväg 
någonstans. Delice, Vevvo, 
Linda...och nu Elina. 
Förhoppningsvis kommer 
vi kunna träffas en del ändå.
Piteå är ju trots allt Norrbottens
bästa stad!

Kommentarer
elina

DU ÄR BARA FÖR BRA <3 <3

Svar: DU ÄR GANSKA OTROLIGT BRA DU MED <3
Sofia Kihlström

2013-08-07 @ 21:46:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0