Städat med framgång



Idag var jag och mamma förbi hos mig för att putsa fönster. Jag har inte varit i min lägenhet någon längre tid sedan jag blev inlagd i juli så nu när jag var där ett längre tag kände jag behovet av att städa. Så mamma putsade det sista fönstret och jag började städa i min lägenhet som inte städats sedan i början av juli. Men det var mycket som inte var likt hur det brukar vara. Jag har ju tidigare sagt att jag ska försöka att aldrig mer städa som jag städade förut. Aldrig mer gå efter min lilla (långa) städchecklista. Aldrig mer. Och det gick faktiskt väldigt bra. Till att börja med varken vädrade eller tvättade jag inte alla mattor och andra tygföremål som jag alltid annars gör dagen innan den stora städdagen. Jag renbäddade inte heller eftersom jag bara sovit några få nätter i den nybäddade sängen. Handdukarna var ju egentligen inte heller smutsiga eftersom de har använts något och inte heller kökshanddukarna så de fick vara kvar - något som aldrig skulle ha gått tidigare eftersom allt behövdes göras samtidigt för att det skulle kännas rent.




Jag ska nog tack ECT:n två gånger om för att det gick så bra idag. Detta eftersom jag har blivit mindre tvångsmässig av den och smuts och sådant inte är lika ångestframkallande plus att ECT:n faktiskt har gjort att jag har glömt exakt hur jag städade förut. En bit inpå städningen av köket märkte jag t ex hur jag hade glömt bort att rengöra hela diskbänken och kaklet med svinto - och jag struntade bara i det. När jag började städa, började jag som jag alltid brukar: krypa på golvet och sopa med händerna. Efter ett tag insåg jag dock vad jag höll på med och slutade direkt för att hämta dammsugaren - som jag knappt har använt sedan jag köpte den när jag flyttade hemifrån. Så jag dammsög det jag brukar sopa med händerna och sedan skurade jag, också gick jag så från rum till rum, plus att jag dammtorkade. Något annat som jag gjorde annorlunda var att jag inte flyttade på alla möbler; t ex soffan fick stå kvar längst väggen och även mitt skrivbord, så jag dammsög och skurade bara runtomkring. Dessutom var ju mamma i min lägenhet samtidigt som jag gjorde allt det här! Skulle aldrig ha ingått i min tighta och detaljerade städplan. Absolut aldrig! Hon fick förvisso flytta sig från rum till rum när jag skulle städa, och fick inte röra sig i rummen jag hade städat, så tillslut fick hon sitta i ena delen av hallen medan jag städade klart det sista - men hon var där. Nu får lägenheten stå och vila efter städningen för att "suga in" renligheten, vilket i och för sig är att följa gamla mönster, men det var bara för att vi skulle hem till Sunderbyn - det känns som att jag hade klarat att "börja leva" i lägenheten efter städningen. 




Jag tycker den här städningen gick helt över förväntan. Jag gjorde massvis med saker som gick emot mina tvångsmässiga mönster och rutiner och framförallt tog det inte över tolv timmar. Vet inte riktigt hur lång tid det tog, men inte var det mer än tre timmar tror jag. Det bästa var dock att jag använde dammsugaren för första gången på flera år. Jag minns inte ens hur länge sedan det var jag dammsög mitt rum hemma hos mamma och pappa. Det känns som att jag har sopat golvet med händerna i hela mitt liv - men idag fick jag testa på dammsugaren, äntligen. Något annat som kändes bra var att det inte kändes smutsigt så fort jag hade städat klart ett rum och lämnade det - det kändes rätt okej att lämna lägenheten, den kändes rätt ren. Nu vet jag inte hur länge det kommer ta innan jag känner att den behöver städas igen, men det jag gjorde idag vara ett stort, eller många stora, framsteg.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0