Självskadebeteende - 16-20

Vilka råd skulle du ge någon som är påväg att självskada?

Gör det inte! Det är bara en kortsiktig lösning som får många mindre bra konsekvenser. Dessutom är det lätt att bli beroende och fastna i ett sådant beteende alldeles för länge. Prata med någon om att du har sådana tankar och försök hitta orsaken till att de kom upp istället.

Känner du någon annan som självskadar?

Ja det gör jag.

Skriv ett brev till dit framtida självskadefria jag.

Men oj vad svårt haha. Klarar verkligen inte av sådant här.

Skriv ner fem anledningar till att det är värt att bli självskadefri:

1) bevarar självrespekten
2) vara fri och inte bunden till självskadebeteendet
3) kunna ha på sig vilka kläder en vill utan att tänka på om såren syns
4) kunna vara ärlig
5) slippa kläder som kladdar fast i såren och river upp och har sig.

Vilket är dit klaraste minne av att ha självskadat?

Har flera, men tydligast är nog när jag var som mest beroende och bara skadade och skadade och skadade mig med något ingen skulle kunna tro att en person skadar sig med. Plus sist jag skadade mig är ett väldigt tydligt minne.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0