Det hörs på telefonen, kan inte hålla nått

 
 
Inlägget blev så långt att jag delade upp det i flera delar. Den första delen finns här.
Och triggervarning på detta också!
 
Den här hösten föll jag verkligen ner mot botten. Men jag var så rädd. Så fruktansvärt rädd. För det finns så mycket skam kring ämnet. Och rädd. Att andra skulle se på mig som jag såg på mig själv. Men under ett samtal med min skolsköterska - där jag var på väg att säga något, men det gick liksom inte - sa hon att var det än var jag gick och bar på så kanske det var så att det är en del av mig. Hon tog ett exempel om sexualitet, att vissa kanske har svårt att acceptera sin egen, men det är ju en del av en, det är den man är. Men jag sa att nej, det var ingen del av mig, det var inte jag. Och när jag gick hem från bussen den dagen insåg jag ju att det inte var jag. Jag var inte min ätstörning. Så tillslut hade jag samlat på mig så mycket självhat, så mycket skam, så många "aldrig mer" och också så mycket mod. Att jag ringde till min kontaktperson på Ätstörningsmottagningen, som jag hade avslutat kontakten med, och berättade. Att det var kaos. Och då menar jag kaos. Rutiner var verkligen inte något som existerade. Och min nogrannhet/sjuka fixering kring vitaminer, mineraler och att äta mat till mat var endast där i tankarna. Så jag berättade. Sa som det var. Fick ur mig det mesta på några sekunder. För det var ju bara två ord. Också hade det blivit lite till. Frukost, lunch och middag var inte att tala om - det var hetsätning för hela slanten. Och jag åt aldrig mat. Jag försökte, men så fort jag tog fram något blev jag illamående. Jag hade börjat äta det jag för några månader sedan aldrig trodde att jag skulle äta. Jag hade börjat leva min mardröm. Hetsätning av sötsaker - som inte var ett dugg söta. Som jag köpte, åt och kräktes upp. Enstaka middagar (med riktig mat) hos mormor eller när mormor kom till oss (och de få rutinerna jag hade - middagarna med Lina) åt jag och behöll. Plus tillkommande magsmärtor effteråt.
 
 
Men ännu en gång, trots att det inte ens var mat jag åt, blev jag inte tagen på allvar. Att jag kräktes varje dag kom upp, men trots att jag hade tagit mot till mig att säga de där två orden, kom inget fokus på det. Ledsen och ännu mer skamfylld lade jag på och ångrade mig att jag hade ringt, men tänkte ändå försöka nästa vecka då vi hade bokat in ett möte. Pratade med min fantastiska skölsköterska som förstod mig lika bra som vanligt.
 
Några dagar senare träffade jag min kontaktperson som jag tidigare hade pratat med i telefonen: I början försökte jag verkligen förklara hur det var, men hon bara fortsatte prata om fördighetsträningen (DTB) som hon även hade gjort när vi pratade i telefon. Att man kan anpassa den och så vidare. Men vad jag ville var att bli erbjuden hjälp av dem. Hjälp med maten. DBT:n hade ju hjälpt mig mycket, men hur skulle den kunna hjälpa mig att få ordning på mitt kaosiga matliv? Senare - ja. Just då - nej. Men rädd för att "vara besvärlig" att be om hjälp och osäker som jag var så sa jag aldrig det rakt ut. Och när hon - efter alla mina försök till att förklara hur dåligt det faktiskt gick - frågade om jag fortfarande hade tankar om mat och motion blev jag helt paff och undrade för mig själv var hon hade varit när jag hade pratat. Och jag insåg att vi inte kom någon vart. Så med gråten i halsen ursäktade jag mig för att jag ens hade ringt till henne och stormade ut ur hennes rum. Hon bad mig att stanna men jag fortsatte.
 
Och det såg ut som att jag inte skulle få någon slags hälp alls.
 
 

Kommentarer
Lina

Du är så jävla modig som skriver om det här. Jag saknar ord..

Svar: Åh fina Lina <3 Försöker våga, så kanske fler kan våga <3
Sofia Kihlström

2015-03-16 @ 18:54:00
Sanna Nilsson-Lidin

<3<3<3<3<3<3
Du är så jäkla stark! Jag försöker också att skriva, och det är du som får mig att våga, men jag lägger aldrig upp för det känns som att ingen ska läsa, bry sig, hjälpa eller göra något åt saken. Du vet väl att du kan också höra av dig till mig när som helst, om du vill prata eller inte prata om detta!! :) <3

Svar: Tack bästa du!! <3
Förstår dig absolut, man skriver och skriver, men sedan händer inget mer. Men du kanske ska försöka tänk att du skriver för dig själv? Om andra läser eller tycker och tänker en massa spelar inte så stor roll om du har hjälpt dig själv. Jag har nästan inte kvar några läsare sedan jag lösenordsskyddade min blogg, men jag vet att det hjälper för mig att vara öppen och att kunna komma in hit och bara skriva några rader och nu efter jag har öppnat mig igen känns det så bra. Och jävligt läskigt förstås. Men om det fortfarande finns kvar någon som kan bli lite hjälpt, om än det bara är en vänlig själ, så ger det mig lite extra skjuts. De som läser din blogg kan inte vara mänskliga om de inte skulle bry sig. De kanske inte kan hjälpa dig eller göra någonting åt saken, det är det professionella psykologer och dyl är till för - vännerna ska inte försöka ta den platsen. Men om folk vet så har de även lättare att förstå beteenden och de kan hjälpa på andra sätt så som att bara lyssna - ge råd och berätta om egna erfarenheter om så finns - och ja...ta med en ut någonstans och göra dagarna lite kortare och lite ljusare ❤️
Tack igen ❤️❤️❤️ Och du vet att samma gäller för dig ❤️❤️
Sofia Kihlström

2015-03-17 @ 00:50:23
URL: http://sannanilssonlidin.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0