Fortsättning: porträttering av Bulimi i fiktiva verk

TRIGGERVARNING: Beslrivning av ätstörda beteenden
Angående mitt inlägg om Bulimins mindre städade sida... 
När jag tänker på en städad porträttering av Bulimi tänker jag speciellt på Glee. Jag älskar serien, men i ett fall tycker jag de misslyckades en aning. Jag tror det är i säsong 4 då en av tjejerna drabbas av Bulimi. Men det är en sådan liten del som framkommer så det nästan är löjligt. Hon kräks någon gång, hoppar över någon måltid, svimmar, kollar sig i spegeln med ögon fyllda av självhat och får sedan behandling. Men det är det. Sedan är det över. Behandlingen nämns, men sedan verkar det som att allt glöms bort och det är som förr igen. Jag minns inte så mycket då jag bara sett den säsongen en gång, men jag minns min besvikelse. Efter att en kompis berättat om en tjej i Glee med en ätstörning, hade jag byggt upp en förväntning om att det äntligen skulle komma en verklig porträtering av en ätstörning eftersom Glee annars varit så bra enligt mig. Men där försvann det hoppet. Visst förstår jag att de inte kan lägga alltför mycket tid till detta problem, men då kanske det är bättre att skippa det helt i detta fall? 
 
Ett fiktivt verk där, i alla fall jag, upplever en större trovärdighet i är (kort-?)filmen "Dom fattar ingenting". Jag har skrivit om den tidigare och jag blev så berörd på många plan. Den må ha några år på nacken, men när jag fick det bekräftat att jag inte var ensam - även på de ställen jag var säker på att jag var det eftersom jag aldrig hade hört om något annat - ja, då kan jag säga att den är något utöver de vanliga porträteringarna som finns av ätstörningar. Jag vet inte om det var på grund av igenkänning (såklart inte överallt, men efter som alla ändå upplever en ätstörning olika, trots att mycket är lika, så är det ju inget en kan förvänta sig), min känsla av ensamhet just då, sättet känslor förmedlas, eller vad det var. Men absolut en rättvis porträttering.
Här är ett litet klipp från "Dom fattar ingenting".

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0