När jag tänker på julen får jag ingen rolig känsla

Jag tänker på hur mycket vi konsumerar i form av julklappar som vi i många fall egentligen inte alls behöver. Jag tänker på all mat som köps och slängs i onödan. Jag tänker på alla de barn som far illa och får sin högtid förstörd på grund av diverse missbruk. Jag tänker på de som inte har någon familj att fira denna gemenskap med. Jag tänker på de barn som inte får några julklappar för att ingen har råd med det till dem. Jag tänker på de vuxna som sliter för att kunna köpa någon enstaka liten julklapp till sina barn och kanske slippa det dåliga samvetet men ändå måste säga att det inte blev några i år heller. Jag tänker på alla de som dövas av ätstörningarna röster. Jag tänker på alla pengar och energi som går åt i varje kommun för att julpynta och dekorera gator och torg. Jag tänker på all den stress många människor känner inför denna högtid. Jag tänker på den press som finns att saker och ting ska vara på ett speciellt sätt för att det ska bli rätt.

Fler och fler bilder dyker upp i sociala medier, julpyntet lyser var man än går, och affärerna har haft dekorationer till salu sedan innan halloween. 
Men jag bojkottar julen. 
Inte för att jag någonsin har haft några hemska jular med traumatiska upplevelser eller något som ens kommer i närheten. Tvärtom, jag har alltid haft det bra med en trygg familj, tak över huvudet och mat på bordet. Men länge har det varit nog för mig. Den är överskattad och ja, tråkig som jag är kan jag tycka att den bara är onödig och jobbig. Visst kommer jag åka hem till mina föräldrar, se Kalle Anka (typ det enda jag gillar med julen hehe) och umgås. Men jag hoppas att den blir som jag så många andra år har önskat: julklappsfri och bara en dag man kan ha det lite mysigt - utan stress och press.

Det mest juliga i min lägenhet kommer vara denna amaryllis som jag fick av min mormor. Allt annat kommer fortsätta gå i temat pastell, blommigt, gulligt och fint - även kring julen.

Kommentarer
Anonym

Så sant. Julen är överskattad. Varför inte göra det enkelt för sig? Bara mysa med familjen och slippa all stress och pengar på bortkastade presenter.

Svar: Precis! Det hade liksom varit en bra dag att ta vara på att umgås när många är lediga
Sofia Kihlström

2015-12-02 @ 20:37:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0