Förbuden gör en låst - inte fri

Jag vet att jag överlever så här. Man behöver inte varken godis eller pommesfrites. Inte heller en hög med andra livsmedel som har hamnat på den svarta listan (benämner den bara så eftersom jag inte vet vilka som läser detta och det kan vara väldigt triggande). Jag behöver det inte, men för att bli fri kan jag inte ha några förbud. Jag kan inte vara så låst.

Sedan så vill jag inte vara speciell heller. Jag vill vara en egen unik person, men samtidigt vill jag vara som alla andra. Jag vill inte vara den där som sätter käppar i hjulet som "åh jag är jätteglassugen, men Sofia äter ju inte glass och jag vill inte äta själv." eller "vi äter på Max för det är det enda vi har råd med. Men just ja, Sofia kan ju inte ens gå in dit." Jag vill inte få frågan " finns det något du kan äta?" om det inte handlar om vegetariskt. Jag vill inte behöva granska innehållsförteckningen i minsta detalj för att hitta eventuella "farligheter". Jag vill inte vara hon som bara sitter där vid bordet medan de andra äter en efterrätt som kanske innehåller lite socker. Jag känner väl inte heller att jag vill bryta alla förbud, men för att bli fri vet jag att jag måste. Jag vill visa att det är okej att äta allt, men kanske inte alltid.

Visst, jag kan äta mitt rågbröd men jag ska inte behöva få panik om jag är på ett hotell och de bara har vitt bröd. Jag behöver inte äta glass varje helg, men jag ska kunna vara bjuden på middag och slippa tacka nej.

Jag vet att man inte kan kompromissa med ens ätstörning på något sätt om man vill bli frisk och fri och det är något jag vill. Man kan inte ta alla kamper på en gång, men jag har en plan. Jag hoppas den fungerar.

Kommentarer
Anders Pettersson

Har länge mått otroligt dåligt och vart självmordsbenägen (3 försök till överdoser) vart riktigt deprimerad och inte velat och vågat pratat med någon. har inte sett nån väg ur mörkret på sistone, men efter att jag läst några av dina bloggar där du så modigt och öppet berättar om dig själv och dina problem tog jag mod till mig och vågade berätta för en kompis och efter det känns det så mycket bättre, att inte ensam bära på allt länge och ha nån man kan prata med, vill verkligen tacka dig för ditt mod, det fick mig verkligen att öppna ögonen och våga, vet inte ärligt om jag vart här idag om jag inte haft underbara vänner och dig och din blogg som inspiration, så tack för att du är en sån underbar person som delar med dig av dig själv och inspirerar andra. Kram

Svar: Du har inte bara öppnat dig för din kompis, utan nu även för mig också. Gud vad modigt att du, trots att det kändes motigt, berättade för din vän! Det känns alltid bättre när man har lättat på någon av sina hemligheter och ju fler man berättar det för desto lättare blir det (och någon gång ska vi alla kunna prata om det hur lätt som helst). Jag är så så så otroligt glad att det jag skriver faktiskt kan göra skillnad och tack snälla du för att du tar dig tiden att berätta det. Förstår hur mörkt och jävligt allt kan kännas ibland (eller ofta), men det finns anledningar att fortsätta, det finns ett ljus mitt i allt mörker. Ta vara på dina vänner och allt det goda de ger till dig. Fortsätt kämpa.
Kram!
Sofia Kihlström

2014-05-30 @ 21:15:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0