Färdighetsträning #10 - Att lindra med sinnesintryck/självtröst

Denna vecka har vi gått igenom krisfärdigheten Att lindra med sinnesintryck/självtröst. Eftersom starka känslor tar mycket kraft och energi kan man behöva något för att återfå sin styrka så att man kan lösa problemet/situationen, vilket självtröst är en bra strategi för. Att trösta sig själv kan även förebygga framtida sårbarhetsfaktorer inför nya situationer och problem. Det är något du inte alltid kan få från andra. Självtröst och avslappning är viktigt av flera anledningar. När du är avslappnad känns din kropp behagligare och fungerar på ett hälsosammare sätt - hjärtat slår saktare och blodtrycket är lägre. Din kropp är heller inte längre i akut beredskap, förberedd på att antingen konfrontera en stressande situation eller att fly iväg från den. Detta resulterar i att det är lättare för din hjärna att tänka ut bättre, mer funktionella och mer hälsosamma sätt att hantera dina problem.

Att trösta sig själv gör man genom att lugna ner sina sinnen. Lukten är ett kraftfullt sinne som ofta kan trigga igång minnen och få dig att känna på ett speciellt sätt. Det är därför viktigt att hitta lukter som för just dig att må bra. Synen är ett mycket viktigt sinne för oss människor och en stor del av vår hjärna är ägnad enbart åt synsinnet. De saker vi ser kan ofta ha en mycket kraftfull effekt på oss - av godo och av ondo. Hörseln kan ta upp specifika ljud som kan lugna ner och trösta oss. Smaksensationerna på tungan kan trigga igång minnen och känslor. Känseln uppfattar vi genom att känselreceptorerna som sitter på huden skickar information till hjärnan.

Något som vi fick göra idag var att testa lite olika självtröstsknep och sedan betygsätta dem. Denna lista gick vi runt med på olika sinnesstationer:

Och ja, jag var olydig och inte testade alla, men jag vet några som ger precis motsatt effekt. Så jag tänker inte göra som jag gjorde för två gånger sedan och ändå testa på allt trots att någon färdighet kan kopplas ihop med mina problmbeteenden.
Vi fick en fråga i slutet vad som kunde bli svårast för just var och en av oss, och detta blir nog svårast för mig. Att faktiskt tillåta mig att vara snäll mot mig själv, att inse att det är okej. 


Kommentarer
Sanna

Har DBT hjälpt dig? Jag får veta på Onsdag om jag får börja, är jättenervös. Jag har hört att det har hjälpt många, så jag vill verkligen börja.
Har sparat din blogg bland mina favoriter, känner igen mig mycket i det du skriver.

Ha det bra :)

Svar: Jo verkligen! Allt är så logiskt och jag har lärt mig både nya färdigheter och mer om mig själv och hur jag fungerar. Målet detta andra år är väl att försöka använda färdigheterna i praiktiken också och inte bara förstå dem. Hoppas att du får börja, det är verkligen jättebra!Nä men åh vad glad jag blir! :)
Sofia Kihlström

2015-11-09 @ 18:52:09
URL: http://myfairytaleneverends.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0