Flytande tankar

När jag fyllde arton år fick jag ett samtal av min farmor, ni vet ett sådant där "grattissamtal" som i alla fall jag brukar få av släkt som bor långt ifrån (det vill säga alla utom mormor). Klockan var nio då och hon blev förvånad över att jag var hemma och inte på krogen eller så och firade. Nä, jag var hemma. Hemma med mamma, pappa och mormor och åt sushi (det tar emot att skriva de där två sista orden, men jag måste inse att det är sjuka tankar, att det inte är skamligt att skriva att man äter). Jag är arton, jag får dricka, helt lagligt. Jag hade kunnat smyga för länge sedan om jag så hade haft lust.
Fast nä.
Varför?
Bara för att jag får betyder det inte att jag ska eller måste.
Vissa, dock inte mina vänner och så, verkar ha svårt att förstå varför jag inte dricker. Jag har till och med hört en vuxen säga (innan jag blev arton) att jag kommer "komma över" det här med att inte vilja dricka, att det är någon typ av fas. Jag känner inget som helst behov av det, okej? Svårare än så behöver det faktiskt inte vara. Visst, om jag vill så gör jag väl det, men nä.
.
 
Dessutom innehåller ju det en hel del. Jag skulle aldrig kunna lista ut/bestämma mig för/veta vad jag skulle kunna dricka. Jag menar, jag dricker inte läsk, inte saft, inte drycker med socker överhuvudtaget. Vad ska man kunna dricka liksom? De som starkt hävdar att man behöver alkohol för att ha roligt är jag ett levande bevis på att det inte stämmer. Ojojoj så full man kan bli av annat än det. Full av lycka genom underbart sällskap till exempel. Naturligt full liksom.
 
Jag måste dock poängtera att jag absolut inte tycker illa om folk som väljer att dricka, det är ju erat beslut liksom jag har mitt. Om min vän dricker eller inte gör ju inte att jag ändrar synen på människan precis. Vad gör det att han/hon dricker? Fast de som ständigt skryter med att de har varit/ska bli "fullast på festen" kan jag inte annat än skratta åt. Dricker man med målet att bli full är det ju något som inte är som det ska. Då dricker man, enligt mig, i alla fall av fel anledning. För annat än socker och många tomma kalorier så innehåller det ju faktiskt andra saker som skadar en. Det är ju inte roligt att se hur vissa blir av alkohol. Speciellt inte när det är riktigt unga människor som blir helt borta. Alltså är det därför man dricker? För att bli stupfull och inte minnas något av kvällen som man skulle ha så roligt under?
 
Sedan måste jag slänga in ett av alla mina relaterbara citat jag har hittat i olika böcker med mera.
 
 
Det är en annan
anledning till varför
jag väljer att förbli
nykterist. Jag litar
inte på mig själv.
Om det är något
jag inte är så är
det balanserad.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0