Ha tillit till processen

Det var något jag hörde i ett avsnitt av Tiliapodden. Och det var så himla bra beskrivet. För jag tror vi glömmer bort den tilliten, det gör i alla fall jag. Mitt i processen, eller oftast i början av den för det är ungefär så långt jag brukar komma, tappar jag tron på att något ska gå om inga tydliga framsteg märks. Jag brukar ha bra tålamod gällande det mesta, kunna stå ut trots att det är svårt eller jobbigt - dock inte när det gäller maten. Jag vill att jag ska bestämma mig och sedan vara frisk och fri. Men det är kanske som en målning; de små strecken kan verka betydelselösa och sakna mening - till och med förstöra bilden -, men om en låter de vara kvar, har tålamod och fortsätter jobba vidare, kan en se hur helheten växer fram och att varje litet streck på något sätt har format den. Att tänka så har jag blivit bättre på i mitt målande och det hjälper faktiskt mig att komma framåt. Om jag skulle kunna tänka så om denna process med maten, kanske varje mål inte skulle kännas så meningslöst. För varje måltid som går "rätt till" är ju faktiskt en viktig bit i det hela - det är bara svårt att se. Det är lätt att endast se den långa, långa vägen och varje litet stegs betydelselöshet, än att tro på att även de små stegen tillslut leder en fram.

Om man försöker ha tillit till processen, kanske man kan se varje stegs betydelse i slutändan. Att det är värt jobbet kan jag inte veta säkert, men det måste vara det.

Åh Buffy <3


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0