Färdighetsträning #2 - Mindfulness, en introduktion

Då börjar jag alltså med mina inlägg om färdighetsträningarna jag kommer gå på i DBT:n för andra, och sista, året. Varje måndag är det alltså två timmars färdighetsträning i grupp där vi går igenom olika ämnen och färdigheter. 7/9 så var jag ju i Prag, men jag har fått materialet hemskickat så här kommer en kort version av vad den gången handlade om.

För att då dra det kort så är Mindfulness, eller medveten närvaro, ä en slags uppmärksamhetsträning som kommer från Zenbuddismen. Mindfulness bygger både på öster- och västerländska traditioner och det behöver inte endast handla om att vars medvetet närvarande, utan även om vilken attityd vi har. De sju attityder som mindfulness räknar upp är icke-dömande, tålamod, nybörjarsinne, tillit, icke-strävan, acceptans och att släppa taget.

Kommande inlägg blir troligtvis mer personliga, och innehållsrika, än detta. Detta blev dock som det blev både eftersom det är just en introduktion med information, men även på grund av att jag inte var där och kunde ta till mig allt det andra som sägs som inte står i materialet (som endast var någon få sida denna gång).

Denna vecka (alltså för mig fram tills på måndag) ska vi egentligen bara notera var ens uppmärksamhet befinner sig och var man vill och behöver ha den. Om den inte är där den ska vara ska en försöka styra tillbaka den dit. För att påminna sig om detta kan man till exempel ställa larm mobilen på mobilen och när den ringer notera var man har uppmärksamheten.



PS, om ni vill veta lite mer om DBT:n kanske mina tidigare inlägg under kategorin "DBT" ge några svar.

PS 2, stänger av min telefon idag också på obestämd tid, men jag lever fortfarande.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0