Onödiga ord

Lade fram Duotidningen nu på morgonen och började läsa. Reagerade direkt på framsidan och den lilla rubriken om Leilas nyttiga mat. 
Visste att jag förmodligen inte borde läsa - speciellt inte under frukosten - för att undvika skam- och skuldkänslor. Men jag läste så klart. Och direkt när jag kom till artikeln och insidans rubrik förstod jag att det inte alls var hälsohetsens "nyttighet" det skulle handla om, utan tillsatser. Men visst drar det väl till sig blickar när framsidans rubrik har ett sådant "hett" ord som "nyttigt".

Ja, det är jättebra att äta mat från grunden och undvika tillsatser i den mån man har möjlighet till (det är ju olika för alla). Det tycker jag också. Jättebra. Men. Att använda ordet "nyttigt", det är det jag stör mig på. För säger man att något är nyttigt, värderar man det till bra, och då blir det andra dåligt.
Men Leila höll i alla fall med mig.
Dock fortsätter jag att störa mig på ord. "Unna".

Kommentarer
Maja Lagnemo

Usch, avskyr också det ordet. Och att man "unnar" sig godsaker. Att äta kakor, bullar, chokladbollar osv är helt normalt. Sockret ingår i kostcirkeln och en kanelbulle är egentligen en inbakad äggmacka (typ exakt samma ingredienser)
Massa kramar! <3

Svar: Ja men precis!!
Kram <3
Sofia Kihlström

2015-05-24 @ 17:05:42
URL: http://singyourownsong.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0