Det handlar om att resa sig och ta sig upp på banan igen - och igen och igen



Den här räknaren har ni sett många gånger. Dessa siffror har ni sett förut. En gång var de ännu högre. Väldigt höga. Men de föll tillbaka på noll i december förra året när hösten hade varit så jävla tung och ensam. Och höll sig där nere. Noll nästan varje dag. Men sedan hände något. Jag började inse att dessa många dagar en gång hade varit en dag. De hade varit en vecka. Och en månad. Också började jag jobba på samma sätt som jag har gjort. Med hjälp av färdigheterna jag lärt mig. Ångesten gick hyfsat lätt att hantera utan att skada mig. Däremot var tvånget stort. Och starkt. Men genom att tänka "inte idag", hamnade jag på något sätt här igen. På 100 dagar utan självskada. Och nu är det sommar. Och då är det lättare att inte göra något. Och ska jag vara ärlig så har jag inget som helst behov av det heller. Man ska aldrig säga aldrig, inte ropa hej förän man har kommit över ån, inte sälja skinnet förän björnen är skjuten och så vidare, men det är skönt att inte behöva känna detta som ett problem som hänger över axeln. För de flesta är det säkert en större kamp att sluta, men jag lovar er också att det kan gå. Man får försöka att lägga upp små mål. Inte skada idag. Inte skada idag. Hitta tillbaka om man tar ett snedsteg. Resa sig innan man hamnar i spiralen igen. Och jag vet inte, men för mig har behovet blivit allt mindre. Kanske är det svårare när man har det som enda ångestlindringen, men det är inte omöjligt. Siempre hay esperanza! Det finns alltid hopp!


Och jag lägger upp en bild på mig idag, då kanske du kan hålla dig från att skada dig idag? Jag vill skriva "för min skull?", men jag skriver hellre för din skull! För du är inte värd att skadas. Vem du än är. Vad du än har gjort. Jag lovar!

PS, idag är det äntligen sol så nu ska jag minsann köra klipparen i kortärmat!

Kommentarer
Emma

Så bra skrivet världens bästa vän<3

Svar: Så snällt skrivet bästa vän 😘😉❤️
Sofia Kihlström

2015-06-29 @ 08:01:02
Emelie K

Jag fick rysningar av att läsa det du skrivit, dina texter får mig ofta att tänka till och reflektera. Du är begåvad, du är bra! Heja dig, Sofia! <3

Svar: Åh tack fina du! Jag sitter här på gräsklipparen nu och har rast med tårar i ögonen och ett stort leende. Taaaack!! <3
Sofia Kihlström

2015-06-29 @ 08:32:31
Liselotte

Många "inte idag" blir ett helt liv <3

sv: För mig har det alltid varit två olika delar. Jag har inte alltid varit så intresserad - och är fortfarande inte direkt engagerad eller duktig i smink/skönhetsritualer... Men för mig är det underhållning och avkoppling, speciellt att se andras kreativitet. (Sen ska tilläggas att jag aldrig haft särskilt många utseende-issues, mer än att jag skämdes när jag inte åt och såg sjuk ut..) Kul att du - som är konstnär själv, kan finna något annat än ideal-hetsen i detta också! :-)

Svar: Precis! <3
Men det är ju härligt att, trots att en inte är jätteengagerad i det, ändå kan glädjas åt det! Jo det har faktiskt öppnats en liten dörr till en ny värld där jag har en helt annan förståelse gentemot dessa skönhetsfantaster :)
Sofia Kihlström

2015-06-30 @ 10:44:52
URL: http://liselotte.livskick.nu

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0