Människa som människa - Krönika á la Sofia 16 år

Nu har jag hittat en till krönika från nian, denna dock från svenskan (lite haha på innehållet i denna också men jag var ju bara nyss fyllda sexton). Minns inte riktigt utgångspunkten, men detta var i alla fall vad jag skrev:
 
 
 
Jag förstår verkligen inte de som gjorde sådana där uttalanden (och jag minns att läraren blev förskräckt och sa: "inte säger väl folk i din ålder sådant?", jo de finns tyvärr). Jag förstår inte hur man kan tycka att det är så fruktansvärt hemskt att låta alla älska den man älskar. Jag förstår inte!


Okej, bara för att vissa visar öppet sina känslor och står för det behöver alla kanske inte älska sig själv i alla aspekter, men de kan acceptera sin sexualitet och älska sig själv för det. Det är inget farligt. Det är fantastiskt!  Speciellt när det ändå finns så mycket hat. Men varför detta hat? 2015. Jag förstår fortfarande inte. Det enda de gör är att älska en människa av samma kön (eller känner att de inte är född i rätt kön om man är tanssexuell). Om det nu är så hemsk, alltså på riktigt, finns det inte finns värre saker?

Och seriöst, argumentet att homosexuella inte kan få barn håller inte. Vi har inte precis brist på befolkning i världen. Och tänk alla som är heterosexuella och faktiskt inte vill ha barn -nej, alla vill inte det -, hatarna tycker väl de är "rätt" ändå? Så hitta ett hållbart argument till varför det skulle vara fel att vara homo-, bi-, transsexuell eller queer och försök få mig att förstå hur folk kan tycka något annat än att kärlek är kärlek oavsett vem man älskar.


Här är inte Sofia 16 år, men Sofia 20 år har fortfarande samma åsikter. Och sitter på min eviga fråga: Hur kan människor vara så emot kärlek?




Kommentarer
Sven

Jag brukade tro att homofobi är starkt präglat av religion. Den intolerans i diktaturer som Ryssland är olidlig. Men även i länder med en utvecklad civila samhället, såsom Frankrike finns tyvärr hat mot sexuella variationer. Jag tror starkt på medvetande utbildad befolkning. Intolerans mot det okända, det obekant försvinna inte i sig. När man talar och om det upplyser du kan göra en skillnad. Intolerans Jag ser mer på landet än i staden. På landet du döljas snarare än i folkrika och färgglada städer. Jag gillar att vara på landet och vet en hel del människor där. Men jag har flera gånger sett hur allt den andra och ett nytt avvisas. Så länge som en sexuell läggning som levde ut i överenskommelsen, är allt tillåtet. Om någon har ett problem med homosexualitet, har han att leta efter nya vänner. Gör sexuell mångfalden inte livet färgstarkare? Jag tror det :))) 🌈🌈🌈

Svar: Jo mycket kommer väl från hur och var man har vuxit upp och okunskap tror jag också är en stor del, en rädsla som blir till förakt.
Absolut tror jag den gör det! :)
Sofia Kihlström

2015-07-23 @ 20:48:13
URL: http://www.LillaStuga.de

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0