Året 2015 i en lista

Jag tänkte göra någon slags sammanfattning av året som har gått men jag är för ambivalent för att veta om jag tycker saker är bra eller dåligt... Dock vill jag ändå göra något. Det har ju hänt så mycket. Också hittade jag denna lista  på

Livskicks-Liselottes, -Johannas och -Johannas bloggar så det kanske gör det lite lättare.  Vi får väl se... Kanske blir det två svar på varje...eller ett jättelångt och invecklat...eller inget alls. Eller så blir jag jättedjup...


Gjorde du något 2015 som du aldrig gjort förut? Oj! Jo! Flyttat hemifrån, börjat på folkhögskola, vågat måla och rita, berättat det som får mig att skämmas mest.

Genomdrev du någon stor förändring? Köpte en lägenhet, flyttade hemifrån och slutade i DBT och börjat på Comede.

Blev någon/några av dina vänner föräldrar i år? Nej.

Vilket datum från år 2015 kommer du alltid att minnas? Många mindre bra, men även 28:e juli då jag fick nycklarna till lägenheten och 24:e augusti då jag började på Framnäs.

Dog någon som stod dig nära? Nej tack och lov!

Vilka länder besökte du? Tjeckien.

Bästa köpet? Lägenheten! Hans och Buffster! Terminsavgiften på Framnäs! Arsietten från Gran Gate som Emma fick i julklapp!

Gjorde någonting dig riktigt glad? När Sarah Michelle Gellar lade upp en bild på mina Buffymuggar på hennes Facebook. När jag fick veta att jag hade vunnit budgivningen på lägenheten. Mina vänner!

Saknade du något under år 2015 som du vill ha år 2016? Varm sommar! Tro och hopp om att jag kan må bättre.

Vad önskar du att du gjort mer? Tagit av masken och berättat hur jag har mått (men jag har faktiskt blivit mycket bättre på det med min [fd]psykolog). Tagit vara på DBT-behandlingen.

Vad önskar du att du gjort mindre? Följt ätstörningen. Följt tvången. Hatat mig själv. Levt destruktivt. Osv.

Favoritprogram på TV? Ser inte så mycket på tv...MEN SOLSIDAN!!!

Bästa boken du läste i år? Har inte kunnat koncentrera mig på att läsa alls...förutom Bostadsrättshandboken haha.

Största musikaliska upptäckten? Melissas nya skiva. Nog för att jag visste att den skulle vara bra.

Vad var din största framgång på jobbet 2015? Framgång? 

Största framgång på det privata planet? Framgång vet jag inte, men att jag har vågat börja på Framnäs och måla.

Största misstaget? Måååånga misstag!

Var du gladare eller ledsnare i år jämfört med tidigare år? Både och tror jag. Förra året var jag mer ledsen i smyg och intensivare. Detta år har jag varit mer ledsen kontinuerligt.

Vad spenderade du mest pengar på? Lägenheten och pysselgrejer.

Något du önskade dig och fick? En höst med DBT, lägenhet i Piteå och konstutbildning på Framnäs.

Något du önskade dig och inte fick? Frihet.

Vad gjorde du på din födelsedag 2015? Åldersnojade mig, åt tårta för första gången på min födelsedag på sex år och gladde mig åt att Rebecca och Anna envisades sig att komma och hälsa på mig och fira.

Finns det någonting som skulle gjort ditt år ännu bättre? Absolut, men det finns även så många bra saker som har hänt som inte "borde" har hänt.

Vad fick dig att må bra? Mina vänner, min lägenhet, skolan!

Vem saknade du? Min vän Delice som jag inte har sett på alldeles för många år. Och alla mina vänner som bor för långt borta för att ses varje vecka.

De bästa nya människorna du träffade? Elin, Felix och Cassandra i min klass! Och får man skriva det här...men vår lärare i konst haha! Hon är awesome! 

Mest stolt över? En sådan här ambivalensfråga... Vet faktiskt inte. Beror på.

Högsta önskan just nu? Samma som ovanstående. Beror på hur man ser det.

Vad tänker du göra annorlunda nästa år? Jaa... Samma. Beror på hur man ser det.





Kommentarer
Liselotte

Ambivalens kan vara jobbigt - men också bra, då det gör att man inte ser saker i svart eller vitt. Och när man sammanfattar tycker jag det också är nåt som blir tydligt: inget är svart eller vitt: Jag tänkte ju när jag började skriva att det bara var ett skitår.. Men när man går igenom saker i huvudet ser man att det finns så många fler sidor. Hoppas du fann lite glädje i att göra den genomgången du också - det var i alla fall kul att läsa! :-) Kram

Svar: Dock är väl min ambivalens angående detta mer "misslyckanden, är det att jag misslyckades med att ta mitt liv eller misslyckades jag för att jag sjönk så lågt och försökte ta mitt liv", "önskar jag mig mest att dö eller att bli frisk" osv. Nä inget är ju svart eller vitt och i stora perspektiv vet jag ju det också. Men annars är jah dock väldigt svartvit, allt eller inget liksom. Har dock svårt att ens värdera detta år, det har som bara varit, varken bra eller dåligt. Visst har det hänt många jättebra saker och några mindre bra, men det är som inget som kan bestämma hela året.
Kram!
Sofia Kihlström

2016-01-01 @ 14:44:22
URL: http://liselotte.livskick.nu
Johanna Ahlsten - Återhämtningsbloggen

Fin läsning Sofia ❤ kram

Svar: Tack Johanna! Kram ❤️
Sofia Kihlström

2016-01-06 @ 07:39:16
URL: http://johannaahlsten.livskick.nu

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0